Beli Emas Harga Tinggi Membuatkan Rugi !

Salam sahabat emas…..Susah untuk kita mengerti kenaikkan dan kejatuhan harga emas.Memang kita semua dapat membuat kajian kenaikkan dan kejatuhan harga emas berpandukan pada faktor-faktor berikut namun tidak semestinya tepat.

Sebagai contoh semalam saya “lock” harga emas 20 gram dengan nilai emas RM2690 kerana mengjangka harga emas tidak akan turun tapi jangkaan meleset.Bila tengok harga hari ini RM2673 ( ketika artikel ini ditulis ) . Wahhhh saya dah rugi……betul ke saya dah rugi ?

Jika dilihat dengan pandanga kasar memang saya rugi RM16.Hakikatnya , kita hanya rugi RM16 dalam masa beberapa jam tetapi kita tidak rugi untuk jangka masa yang panjang ( 3 bulan , 6 bulan , 1 tahun , 2 tahun dan seterusnya ) kerana harga emas akan meningkat saban tahun , sebagai contoh carta kenaikan harga emas dalam masa 10 tahun . Kita harus faham , emas bukan pelaburan jangka masa pendek tetapi panjang ( kalau kena caranya , pendek pun boleh jadi untung.

12 comments

  1. hahaha…saya selalu bila dah lock harga, memang malas nak tgk balik harga terkini, takut sakit hati.hehehehe

    [Reply]

    emas kini Reply:

    biasa ler perasaan manusia…mesti ada sakit hati tp itu perkara biasa

    [Reply]

  2. seperti yg sy bgtau. rugi pd nilai, bukan pd kuantiti. kuantiti tetap sama. yg berubah hanya nilai. tp sepertu yg anda sendiri percaya dan yakin, harga emas akan naik berkadaran dgn masa.

    [Reply]

    emas kini Reply:

    betul bro

    [Reply]

  3. mcm FOREX ke biz ni ?

    [Reply]

    putremas Reply:

    tidak sama sekali. ini perniagaan jual beli emas seperti kedai emas. bezanya, emas yg dijual dalam bentuk jongkong dan dinar.

    [Reply]

    emas kini Reply:

    jawapan yg tepat sekali dari sahabat putremas

    [Reply]

    putremas Reply:

    hanya sekadar membantu

  4. Sesuai ke beli emas sekarang. Harga tinggi betul banding bulan Okt hanya RM113

    [Reply]

    emas kini Reply:

    pendapat peribadi saya kalau ada duit beli jer….lain ler kalau tak cukup duit….coz harga emas semakin naik

    [Reply]

    putremas Reply:

    benar.saya setuju dengan emas kini. harga emas akan sentiasa naik dan tidak turun kerana mata wang mengalami inflasi. penurunan harga hanya untuk pembetulan sahaja dan tidak lama. selepas itu, harga akan naik kembali.

    [Reply]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *