5 Sebab Gagal Menyimpan Duit

​5 SEBAB GAGAL MENYIMPAN

“Kerja dah berpuluh tahun, tapi aku tak ada pun simpanan”. Pernah tak anda mengeluh macam ni?? Perkara macam ni sering terjadi kepada mereka yang tak mempunyai perancangan kewangan.

“Penting sangat ke simpanan??”

Sebenarnya simpanan sangatlah penting kerana ia boleh jadi penyelesaian waktu kecemasan dan saat kita kesempitan duit. Walaupun memang diketahui duit simpanan tapi ramai tak mempunyai simpanan. Sini saya senarikan antara sebab-sebab kenapa ramai orang susah sangan nak menyimpan:

1⃣ Mempunyai Hutang Yang Banyak
Hutang yang banyak selalunya akan menyebabkan seseorang tu susah untuk menyimpan. Hutang yang banyak akan membuatkan seseorang itu sukar untuk menyimpan kerana terpaksa membayar komitmen bulanan untuk hutang-hutang mereka.

2⃣ Bertangguh Untuk Mula Menyimpan
Ada orang yang bertangguh untuk mula menyimpan, antara alasan untuk mereka bertangguh seperti nak tunggu ada duit lebih selepas habis berbelanja. Jika anda ada alasan seperti ni, silalah buang. Alasan nak tunggu duit lebih selepas berbelanja adalah tak relevan sebab sangat sukar untuk kita ‘habis berbelanja’ kerana kita sering didorong nafsu untuk berbelanja. Sebaiknya asingkan dahulu duit simpanan sebelum berbelanja.

3⃣  Tak Berdisplin Untuk Menyimpan
Ramai yang bersemangat untuk menyimpan, tapi selalunya semangat itu makin lama makin pudar. Tiada disiplin dalam menyimpan menyebabkan tiada konsistensi dalam menyimpan. Mereka yang tak berdisplin dalam menyimpan cenderung untuk mengubah jumlah simpanan bulanan dan kadang-kadang terlepas untuk menyimpan.

4⃣ Menyimpan Di Tempat Mudah Capai
Satu lagi kesilapan orang dalam menyimpan adalah mereka menyimpan di tempat yang mudah di ambil. Jangan simpan duit simpanan anda di bank yang mempunyai kad atm atau di tempat yang anda mudah nak ambil semula duit tersebut. Sebab apa saya cakap macam tu?? Sebab bila kita simpan di tempat yang mudah diambil semula, kita akan cenderung untuk ambil semula duit tersebut.

Nota : Salah satu tempat susah nak habiskan adalah convert duit kepada emas fizikal.

5⃣ Tiada Matlamat Menyimpan
Tiada matlamat dalam menyimpan adalah antara sebab terbesar kenapa ramai yang menyimpan separuh jalan. Kita haruslah menetapkan matlamat yang jelas untuk duit simpanan kita.
Duit simpanan memang sangat-sangat membantu kita dlaam pengurusan kewangan kita. Setiap orang wajib tahu cara untuk mengeruskan kewangan mereka dengan betul.- Jootawan.com
#Jom simpan emas serendah 1Gram hari ini . Langkah mudah di www.emaskini.com/gappg

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *